2016. augusztus 16., kedd

Teljes kiőrlésű szilváslepény


Egyik nap kaptam egy hírlevelet, hogy olcsó a szilva. Egyből összefutott a nyál a számban, már szinte éreztem mamám szilvás lepényének az ízét. Fel is hívtam gyorsan (magához híven persze nem vette fel, csak a 4. próbálkozásomra), megkérdeztem tőle, hogy ő hogyan szokta csinálni. Persze, tipikus nagymamás választ kaptam: csinálj egy kelt tésztát, de legyen kicsit lágyabb, aztán belenyomkodod a szilvát megszórod cukorral és fahéjjal, aztán megsütöd.
Kelt tészta, kelt tészta, oké, de miből mennyit? Minél legyen lágyabb? Hány fokon és meddig süssem?

Végül feltaláltam magam, és a húsvéti teljes kiőrlésű kalácsom tésztáját készítettem el "kicsit lágyabban". Elég későn lettem kész vele, így csak egy darabot ettem belőle. Másnap, mikor munkából hazamentem, gondoltam eszek belőle, tök jól fog esni, de addigra a család megette... Szóval jól sikerült :) Íme a recept:

Hozzávalók egy kisebb tepsihez:
- 1 kg szilva
- 50 dkg teljes kiőrlésű liszt
- 1 kk só
- 5 ml folyékony édesítő vagy 3-4 ek cukor
- 1 db tojás
- 4 dl langyos tej
- 70 g olvasztott margarin
- 2 dkg friss élesztő
- fahéj
- cukor (a tetejére)

A tejet megmelegítettem és egy tálba öntöttem. Hozzákevertem az édesítőt, a tojást, az olvasztott margarint és belemorzsoltam az élesztőt. Pár percig hagytam ezt a keveréket pihenni, addig megmostam és kimagoztam a szilvát. Ezután hozzákevertem a lisztet és a sót, majd elkezdtem dagasztani. Sajnos eléggé ragadt a kezemhez, de mivel "lágy" tészta kellett, ezért nem tettem hozzá több lisztet, mert akkor már tömörebb lett volna a tészta.
Letakarva meleg helyen 30 percig pihentettem. A tepsit kivajaztam és beliszteztem. A tésztát egy kisebb nyújtófával beleügyeskedtem, szerencsére pont jó méretű tepsit választottam. Letakarva 10 percig hagytam még kelni a tésztát. Közben egy kis tálban összekevertem cukrot fahéjjal, ebbe forgattam bele a fél szilvákat. Mikor már eléggé megkelt a tészta szépen belenyomkodtam a szilvákat, és mivel túl sok cukrot kevertem össze fahéjjal, még azzal is megszórtam a tetejét. Persze, a cukor miatt kicsit bűntudatom volt, szerettem volna valami egészségesebb süteményt készíteni a múltkori cukorbomba brownie után, de hát ennyi belefér, nem? :D
A sütőt előmelegítettem 190°C-ra, kb 40 percig sütöttem. Félidőben egyet fordítottam rajta, mert hátul kicsit kezdett túlságosan karamellizálódni a cukor a szilvákon.
Ahogy említettem nagyon gyorsan elfogyott...
Jó étvágyat hozzá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése